Sådan bliver din virksomhed klædt på til ændringer i samfundet

Vil du gerne have en virksomhed, som kan stå imod alle udfordringer og overkomme alle ændringer i samfundet. Så er det en god idé at skabe en virksomhed, som har en strategi for, hvordan man håndterer forandringer, og hvordan man håndterer nyopståede problemer. Dette kan også kaldes culture and change management.  

Hvad er culture and change management?

Culture and change management beskæftiger sig med, hvad man skal gøre, når samfundet ændrer sig. Dette er derfor utroligt vigtigt i alle virksomheder, som gerne vil have at deres virksomhed også skal bestå de næste mange år. Arbejdet med dette sker blandt andet gennem analyse af kulturen i organisationen, analyse af organisationen generelt og også af træning af medarbejdere. Læs mere om culture and change management her: https://www.encode.eu/resources/insights/culture-and-change-management/.

Samfundet ændrer sig hurtigt

I forbindelse med den teknologiske udvikling sker der hele tiden ændringer i samfundet. Dette er ændringer, som virksomhederne bliver nødt til at tage stilling til. Nogle ændringer gør det nemme at drive forretning, hvorimod andre skaber hindringer. Noget af det der virkeligt er positivt ved den teknologiske udvikling set fra et virksomhedsperspektiv, er at det er blevet muligt at markedsføre sig meget konkret til en specifik målgruppe. Man kan derfor spare mange penge på ikke at skulle reklamere til den store masse. Derudover er det også muligt for virksomhederne at samle mange data omkring deres kunder, hvilket gør det nemmere for virksomheder at analysere kundernes købsadfærd, og dermed næsten kunne forudsige, hvornår en kunde vil gennemføre et køb. Dog ser man også at samfundet i højere grad stiller krav til at virksomhederne passer godt på de data de indsamler om kunderne, så de ikke bruges på en forkert måde.

culture and change
culture and change

Skab en fælles kultur i organisationen

Men culture og change management handler ikke kun om at kunne håndtere forandringer i samfundet, det handler også om at kunne håndtere forskellige kulturer og i højere grad også om at skabe en kultur i organisationen. Hvis man gerne vil brande sig selv på en bestemt måde, så er det vigtigt at denne værdi kan mærkes alle steder i virksomheden og dermed også hos alle medarbejderne. En fælles kultur kan derfor være at alle lærer medarbejderne, at der altid skal være et stort fokus på kvalitet og ærlighed. Når man har dette fokus gennem hele produktionsprocessen, så vil dette også være disse værdier, som produktet afspejler, når det er kommet ud i butikkerne. Medarbejderne vil ligeledes arbejde med fokus på kvalitet, og de vil også fortælle andre om de værdier, der gør sig gældende på deres arbejdsplads.

Træn jeres medarbejdere

Når man skal skabe en fælles organisationskultur, er det derfor utroligt vigtigt at få denne kultur indlært allerede ved oplæring af medarbejdere. Det er medarbejderne, der udfører arbejdet, og det er dem, som repræsenterer jeres virksomhed, og det er derfor også dem, som bærer værdierne videre. Når man som virksomhed derfor gerne vil markedsføre og brande sig selv med bestemt værdier, så er dette ikke troværdigt, hvis værdierne kun findes udadtil. For at skabe et succesfult brand med stærke værdier, så skal værdierne derfor kunne afspejle hele organisationskulturen.